همه چیز درباره کارت ویزیت (مقدمه)

همه چیز درباره کارت ویزیت

همه چیز درباره کارت ویزیت (مقدمه)

کارت ویزیت کارت شناسایی شغلی و معرف عنوان و زمینه کلی فعالیت های کاری شماست. کارت ویزیت ها به صاحبان مشاغل کمک می کنند تا نام برند خود را در ذهن مخاطبین ماندگارتر کنند. شماره تماس شاغلین را در مواقع لزوم در اختیار مشتری قرار می‌دهند و آدرس محل کار او را به مشتری  یادآوری می‌کنند. چیدمان، رنگ ها و اعمال سلیقه در طراحی کارت ویزیت نقش مهمی در قضاوت مشتری نسبت به کار ما دارد. می‌توان گفت کارت ویزیت از عناصر مهم شخصیت کاری به شمار می‌رود.

هنگامی که ما نیستیم مخاطبین یا همان مشتریان با تصویری که از کار ما در کارت ما دارند راجع به ما و کارمان قضاوت می‌کنند. کارت ها با رنگ ها و تصویر هایشان به شکل ناخودآگاه مخاطب را به پیش داوری در مورد ما و کارکرد مان وادار میکنند. تصویرها، خطوط، شکل ها و  نوع فونت ها پیام‌هایی را به مغز منتقل می‌کنند و فرد را در مورد نظم، سلیقه ،دقت، توانایی، درستکاری و خصوصیات و ویژگی‌های دیگر ما به داوری می نشانند. به عنوان مثال کارتی که با خطوط متقارن و فونت های تراز شده و لبه دار و در عین حال به لحاظ اندازه به شکلی متناسب طراحی شود سیستماتیک و بدون آنکه بیننده متوجه باشد این مفهوم را به او القا می‌کند که صاحب این کارت فردی منظم است. این کارت ویزیت می تواند برای شغلی مثل خدمات ساختمانی مناسب باشد شاید مشتری هرگز صاحب کارت را ندیده باشد اما این احساس در او به وجود می‌آید که می‌تواند به نظم او اعتماد کند و صاحب کارت می تواند کارش را آراسته و بدون مشاجره برایش انجام دهد.

 رنگ ها تاثیر شگفت انگیزی در طراحی کارت ها دارند اگر کار شما با اصول بهداشتی مرتبط است (مثلاً قنادی، فست فود و رستوران و…)  رنگ سفید می‌تواند القا کننده پاکیزگی و تمیز بودن محصولاتتان باشد یا اگر شغل شما مذهبی و پرورشی است رنگ سبز می تواند به فعالیتتان تقدس و حس رویندگی ببخشد.

در یک کارت ویزیت حرفه ای هیچ حرکتی بدون دلیل انجام نمی‌شود؛ عناصر در جای خود قرار می گیرند و هیچ خط یا نقطه‌ای بدون توجیه منطقی و روانشناختی به وجود نمی‌آید.به یاد داشته باشید وقتی شما نیستید کارت ویزیت شما هست و این برگه قرار است مدافع حیثیت کاری شما باشد.

همه چیز درباره کارت ویزیت
همه چیز درباره کارت ویزیت

نکات ضروری :

در طراحی کارت ویزیت چند عنصر اصلی وجود دارد که به اختصار درباره هر یک خواهیم پرداخت اما پیش از آن به چند نکته ضروری اشاره می‌کنیم:

  • قوانین چاپی را بدانید گاه اشتباهات طراحی مربوط به معادلات چاپ است که سبب می‌شود زحمات شما به هدر برود به عنوان مثال محدوده طراحی را در لبه کارت رعایت کنید تا طرح شما پس از چاپ ناقص و ناهمگون تولید نشود درباره نکات مهم پیش از چاپ در طراحی کارت ویزیت در مقاله ای جداگانه توضیح داده ایم که می توانید در همین سایت آن را مطالعه بفرمایید.
  • کاربرد و وظیفه اصلی کارت ویزیت یادآوری نام برند ،آدرس و شماره تماس هاست. از درج مطالب اضافی مثل تیترهایی از مجموعه فعالیتهایتان، شعارهای تبلیغاتی،نام مشتریان، پروژه های انجام شده و… در کارت ویزیت خودداری کنید. توضیحات زائد حوزه ی فعالیت شما را گسترش نمی‌دهند و با تراکمی که ایجاد می‌کنند سبب سردرگمی بیننده و اختلال در زیبایی کارت می‌شوند. به یاد داشته باشید که کارت ویزیت بروشور تبلیغاتی نیست.
  • همیشه و همه جا چند برگ از کارت ویزیتتان را در جیب لباس و چمدان یا داشبورد خودرو و… به همراه داشته باشید.
  • قیمت و ابعاد کارت ویزیت را با توجه به نوع کاری که انجام می دهید مشخص کنید به عنوان مثال اگر شغل شما صنعتی یا ساختمانی است از کارت های ضخیم و بادوامِ بیشتر استفاده کنید.(مثل کارت های لمینت شده) اگر دستهایتان در هنگام کار چرب می شود (مثل تعویض روغنی) از کارت‌هایی با روکش براق و سلفون دار استفاده کنید. اگر شما یک پارچه فروش هستید از کارت مخملی استفاده کنید تا لمس آن حس لطافت را منتقل کند. در صورتی که مجبورید مدام به مشتریان خود کارت بدهید (مثل تاکسی تلفنی) از کارت‌های ارزان‌تر و چنانکه به ندرت کارتتان را به کسی می دهید (مثلاً کارت تعمیر ادوات صنعتی) از کارت‌های گرانتر استفاده کنید. بدیهی است که هرچه کارت‌ها گران تر می شوند شأن بهتری دارند اما اگر مجبور باشید متناسب با نوع فعالیتتان مدام به این و آن کارت بدهید ممکن است با درآمدتان همخوانی نداشته باشد. البته فراموش نکنید که جنس و بهای کارت نیز مانند طرح آن باید با پرستیژ و شأن صاحبش متناسب باشد. اگر لازم است مشتری، شما را فردی قدرتمند (از نظر مالی) تصور کند حتماً باید از کارت هایی با ابعاد بزرگتر و جنس گران تر استفاده کنید (مثل کارت پی وی سی). دریافت کارت ویزیت معمولی از مدیر یک بانک یا مثلاً تهیه‌کننده سینما می‌تواند نشانه صرفه‌جویی بیش از حد باشد. اگر شغل های هنری (مثل طراحی دکوراسیون) دارید برای خود یک کارت فانتزی چاپ کنید چنانچه با کودکان و تولیدات هنری سر و کار دارید کارت ویزیت های کوچک، برش خورده و فانتزی را برای خود در نظر بگیرید. از نظر اندازه کارت ویزیت های کوچک نشانه ظرافت و زیبایی،کارت ویزیت های بُرش خورده نشانه دقت ،کارت های استاندارد معمولی (حدود ۵ * ۸) بیانگر پرکاری و فعالیت و کارت های بزرگ (حدود۹*۶) گویای توانمندی و برتری است.
  • در هنگام طراحی کارت های ویزیت در نظر داشته باشید که احتمالاً بخواهید سربرگ ، پاکت نامه ، بروشور ، جلد سی دی ، تراکت ، پوستر تبلیغاتی ، فاکتور ، قبض ، برگ یادداشت ، فرم و سایر اقلام تبلیغاتی را در یک ست و همگونی بوجود بیاورید پس طرح کارت ویزیت باید به گونه‌ای باشد که بتوان پس زمینه و پیرنگ آن را در سایر طرح‌ها نیز به کاربرد. تناقض و ناهمگونی در طرح‌ها از نشانه های ضعف برند به شمار می‌رود.
  • اگر مجبورید وقت و هزینه بیشتری صرف کنید و طرح کارت ویزیت را مطلوب تر انجام دهید و مطمئن شوید که این طرح «من» است. بهتر است طرح کارت ویزیت طرحی ماندگار باشد. اگر هر بار که می خواهید کارت ویزیت چاپ کنید طرح آن را تغییر دهید نمی توانید تصویر همیشگی و ماندگاری از برند خود در ذهن مشتری به وجود بیاورید. شیوه کامل تر و صحیح تر آن است که شما یک طرح سازمانی داشته باشید و حدالمقدور آن را تغییر ندهید. تجربه ثابت کرده است که اگر مخاطب برند شما را با یک طرح مشخص بشناسد بهتر آن را به یاد خواهد داشت. پس از طراحی لوگو معمولاً کارت ویزیت اولین طرحی است که ایجاد می کنید و می تواند در تشکیل طرح سازمانی دخالت موثری داشته باشد. تکرار می کنم: هر بار طرحتان را عوض نکنید.

همه چیز درباره کارت ویزیت (مقدمه)

مطالعه بیشتر