همه چیز درباره کارت ویزیت (عناصر)

همه چیز درباره کارت ویزیت (عناصر)

همه چیز درباره کارت ویزیت (عناصر)

در ساخت کارت ویزیت چند عنصر اساسی وجود دارد که ماهیت طرح را به وجود می‌آورد:عنوان برند و زیر عنوان یا تیتر دوم ، لوگو ، عکس ، رنگ ، آدرس و شماره تماس ها ،شاکله و پیرنگ(پس زمینه) ، فونت

عنوان :

در کارت ویزیت های فارسی اصولاً عنوان و زیر عنوان را در قسمت بالای سمت راست قرار می‌دهیم اما در کارت ویزیت های لاتین (و به طور کلی زبان‌های چپ نویس) این عنوان ها در قسمت بالای سمت چپ روی کارت نوشته می‌شوند. عنوان اصلی که شامل نام برند ، نام شرکت یا موسسه یا اسم فروشگاه است(مثلاً کانون تبلیغات آرا گرافیک) با فونت درشت تر و در سطر بالا و زیر عنوان که توضیحی یک سطری درباره حرفه است(مثلاً طراحی و تولیدات محصولات گرافیکی) در زیر عنوان اصلی جای می‌گیرد نمونه:

آرا فایل (عنوان اصلی)

آرشیو کامل طرح های لایه باز (زیر عنوان)

 

پارت معمار

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی

 

پدیدآوران امید پارس (سهامی خاص)

ارائه دهنده خدمات بندری و دریایی

زیرعنوان :

زیرعنوان باید در کمترین کلمات و به صورت جمله ای بی فعل بیانگر کامل نوع فعالیت شغلی باشد.

گاه ترجیح می دهید با زیر عنوانی دیگر یا به عبارتی زیرعنوان دوم، حوزه فعالیت خود را مشخص تر کنید که در اغلب اوقات این کار ضرورتی ندارد زیرا این زیرعنوان دوم که معمولاً توضیح تکمیلی زیرعنوان اول است دو ایراد اساسی را به وجود می آورد: یا با ذکر برخی از فعالیت ها حوزه فعالیت را محدودتر و تنگ‌تر می‌کند یا با بیان لیست کامل فعالیت ها سبب شلوغی و ترافیک در طرح می‌شود.

 مثال:

 کانون تبلیغات آرا گرافیک

طراحی و تولید محصولات گرافیکی

کارت ویزیت ، سربرگ ، کاتالوگ بروشور و…

نکته اول

اشکال این زیرعنوان دوم این است که ما آغاز کرده ایم تا حوزه فعالیت‌های خود را ارائه دهیم اما کار یک کانون تبلیغاتی تنها طراحی و چاپ کارت ویزیت،کاتالوگ و بروشور نیست. اقلام دیگری مثل پاکت نامه ، سربرگ ، پوستر تبلیغاتی ،تراکت قبض و فعالیت‌هایی که خود در یاد نداریم وجود دارند که ذکر آن ها خالی مانده است. مثلاً ما طراحی پس زمینه مولتی مدیا را نیز انجام می دهیم اما آن را ذکر نکرده ایم. با زیر عنوان دوم ما ده ها قابلیت خود را نادیده گرفته ایم و ممکن است مشتری گمان کند مثلاً ما لوگوی شرکت او را طراحی نمی کنیم یا فرم اداری او را چاپ نخواهیم کرد و یا قرار نیست برای او تیزر تبلیغاتی بسازیم و اگر بخواهد کارت عروسی خود را اختصاصی طراحی کند نمی تواند از ما کمک بگیرد.

 حتی اگر در زیرعنوان دوم کاملاً کلی‌گویی کنیم (مثلاً طراحی ، چاپ و مولتی مدیا) باز هم حق مطلب را ادا نکرده ایم (در نمونه یاد شده مثلاً ساخت استیکر وجود ندارد.)

نکته دوم

فاجعه دوم و وحشتناک تر آن است که سعی کنید در زیرعنوان دوم همه فعالیت‌های خود را یاد کنید که موجب ازدحام در طرح می‌شود و بی شک حاصل آن چیزی نیست جز منظره‌ای چشم آزار و تصویری از حروف و سطرهای ریز و کوچک که مجبورید برای آنکه جا شود، آنها را نزدیک به هم بنویسید. به طور کلی سعی کنید از هر گونه توضیح اضافی در کارت ویزیت خودداری کنید.شما شماره تماس ها را در کارت ویزیت درج می کنید پس اجازه بدهید مشتری برای توضیحات بیشتر و پرسش های احتمالی تماس بگیرد و با او هم سخن شوید.

اطلاعات ضروری دیگر:

 آدرس محل کار،آدرس های الکترونیکی (مثل آدرس سایت ،ایمیل ،اینستاگرام و…) و شماره تماس ها با فونتی کوچک تر و ظریف تر از عناوین در قسمت پایین کارت ویزیت درج می شوند. مجدداً یادآور می شوم اگر بخواهید برای کارت ویزیت تنها یک کاربرد اصلی در نظر بگیرید آن کاربرد چیزی نیست جزشماره تلفن. وقتی مشتری شماره تلفن شما را در اختیار دارد دیگر لازم نیست آدرس محل کار را با وسواس زیاد درج کنید. از ازدحام کلمات پرهیز کنید و آدرس را کوتاه و مختصر بنویسید. مثال:ستاره جنوب پلاک ۱۵۳

و نیز لزومی ندارد همه شماره تلفن هایی را که دارید در کارت بنویسید.

می توانید با استفاده از آیکون ها و پاره خط های حساب شده شماره تماس ها و آدرس ها را از یکدیگر تفکیک و جدا کنید.

شاکله و پیرنگ :

با استفاده از رنگ ها ، خطوط،دوایر و شیپ ها (بعنوان جا عکسی) فضای پس زمینه کارت ویزیت را ایجاد کنید و از ابتدا معین کنید که هر کدام از عناصر کارت در کدام قسمت باید قرار بگیرد. این سازه طرح شماست. می توانید با تغییر جزئی و عوض کردن رنگ ها از این سازه در کارهای دیگر نیز استفاده کنید. اگر وقت کافی برای ایجاد شاکله ندارید می توانید از سایت هایی که کارت های لایه باز( psd) را به فروش می گذارند استفاده کنید. فروشگاه فایل های لایه باز آرا فایل از همین دست است.

لوگو :

لوگو نشان تصویریِ برند است. در کارت ویزیت های ایرانی لوگو را در قسمت چپ بالا و روبروی عنوان قرار می دهیم می توانید طرح پس زمینه کارت را متناسب و هماهنگ با رنگ ها و شکل لوگو طراحی کنید. لوگو را از پس زمینه های رنگی و نوشته ها، دور نگه دارید تا زیبایی بصری خود را از دست ندهد و با جلوه بهتری دیده شود. پیشنهادم این است که لوگو را بزرگتر در وسط پشت کارت  قرار دهید تا به تنهایی پرچم برندتان را به اهتزاز درآورد.

 طرح لوگو از اهمیت بسزایی در برندسازی برخوردار است برای اطلاعات بیشتر درباره طراحی لوگو نیز می توانید به مقاله طراحی لوگو در همین سایت مراجعه بفرمایید .

همه چیز درباره کارت ویزیت (عناصر)

عکس :

عکس ها می‌توانند در پویایی و زیبایی کارت ویزیت نقش مهمی را ایفا کنند اصولاً با اطلاعاتی که در کارت ویزیت داریم عکس از نظر کاربردی لزومی اساسی ندارد اما میتواند در زیبایی و گرافیک کارت نقش شایانی داشته باشد عکس ها میتوانند حس های مورد نظر ما را در بیننده ایجاد کنند به عنوان مثال ما می توانیم یک نمای کلی از تجهیزات کارخانه ای را در کارت ویزیت شرکت ساخت تن ماهی قرار دهیم تا به مخاطب اطمینان دهیم که این شرکت از تجهیزات مدرن و کافی برخوردار است یا مثلاً عکس یک پیتزای کشدار را در کارت پیتزا فروشی قرار دهیم تا با سلیقه مادر پخت آشنا شود.

توضیحات تکمیلی درباره عکس ها را در مقاله همه چیز درباره کارت ویزیت (عکس) بخوانید .

رنگ ها :

رنگ ها از عناصر مهم در طراحی هستند می توانید برای برند خود یک رنگ سازمانی انتخاب کنید در انتخاب رنگ سازمانی به یاد داشته باشید که قرار است آن را در طرح های مختلفی با جنس های مختلف استفاده کنید . پس رنگی را برگزینید که قابلیت بکارگیری در اقلام گوناگون را داشته باشد یک رنگ ممکن است در چاپ کارت ویزیت با روکش سلفون براق و در چاپ سربرگ با جنس کتان یا در چاپ ساک دستی کاغذی با روکش سلفون مات به یک شکل دیده نشود پس یا باید در انتخاب جنس اقلام تبلیغاتی دقت بیشتری داشته باشید یا در انتخاب رنگ سازمانی حساسیت بیشتری به خرج دهید. رنگ سازمانی را با تلفیق کمترین کانال های رنگی بسازید تا یکدست نشان داده شود.

توضیحات تکمیلی درباره رنگ ها را در مقاله همه چیز درباره کارت ویزیت (رنگ ها) بخوانید .

فونت ها :

برای کارت هایی که ظرافت و توانایی فکری در آنها مطرح است(مثل کارت ویزیت های هنری) از فونت های نازک تر و در کارهایی که سختی و توانایی فیزیکی در آنها اهمیت دارد (مثل کارت ویزیت های صنعتی ) از فونت های درشت تر و قطورتر استفاده کنید. در نوشته کارت های مهندسی (مثل دفتر نقشه کشی) از فونت های زاویه دار و برای طراحی کارت های فانتزی (مثل کارت کودکستان) از فونت های لب گرد و نرم تر بهره بگیرید.

نوشته های روی کارت از نظر سایز و اندازه نباید آنقدر کوچک باشد که به خوبی خوانده نشود. اصولاً سایز فونت را در کارت ویزیت از اندازه هفت و هشت کمتر نگیرید و نیز نباید آنقدر بزرگ باشد تا نازیبا به نظر برسد. اندازه فونت را متناسب با سایر عناصر کارت مثل لوگو و عکس در نظر بگیرید.

در نوشتن با رنگ مشکی باید فونت مشکی را در اندازه صد و دیگر کانال ها را صفر کنید یعنی رنگ مشکی شما از تلفیق چند رنگ ساخته نشود .

وقتی بر روی یک بک گراند می نویسید سعی کنید یک استروک (دورخط) از رنگ پس زمینه دور فونت قرار دهید. مثلا اگر با فونت سفید بر روی زمینه قرمز می‌نویسید فونت تان را با یک استروک قرمز افکت بدهید.

 فونت ها نیز باید متناسب با طرح، شخصیت خاص خود را داشته باشند مثلاً در کارت ویزیت اسباب بازی فروشی از فونت های کودکانه رنگی و در کارت ویزیت شرکتی از فونت های رسمی و جدی استفاده کنید.

 در پایان طراحی، یک پرینت از طرح خود را مشاهده نمایید و از دیگران بخواهید درباره طرح شما نظر بدهند به ویژه از آنها بخواهید نوشته های شما را بازبینی و چک نمایند چراکه تجربه نشان داده خطاهای تایپی طراحان نسبت به قسمت های دیگر طرح بیشتر است.

 برگرفته از مقاله کارت ویزیت ، فرهنگی فارغانی ، هادی

همه چیز درباره کارت ویزیت (عناصر)

مطالعه بیشتر