همه چیز درباره کارت ویزیت (رنگ)

همه چیز درباره کارت ویزیت (رنگ)

همه چیز درباره کارت ویزیت (رنگ ها)

رنگ ها از عناصر مهم در طراحی هستند می توانید برای برند خود یک رنگ سازمانی انتخاب کنید در انتخاب رنگ سازمانی به یاد داشته باشید که قرار است آن را در طرح های مختلفی با جنس های مختلف استفاده کنید . پس رنگی را برگزینید که قابلیت بکارگیری در اقلام گوناگون را داشته باشد یک رنگ ممکن است در چاپ کارت ویزیت با روکش سلفون براق و در چاپ سربرگ با جنس کتان یا در چاپ ساک دستی کاغذی با روکش سلفون مات به یک شکل دیده نشود پس یا باید در انتخاب جنس اقلام تبلیغاتی دقت بیشتری داشته باشید یا در انتخاب رنگ سازمانی حساسیت بیشتری به خرج دهید. رنگ سازمانی را با تلفیق کمترین کانال های رنگی بسازید تا یکدست نشان داده شود.

روانشناسی رنگ ها :

در روانشناسی رنگ ها خوانده ایم و می دانیم که رنگ ها حس‌های مختلفی را در بیننده ایجاد می کنند. رنگ‌ها می‌توانند شادی‌آور یا مایوس کننده باشند میتوانند احساس مذهبی بیننده را تحریک کنند یا به او احساس اطمینان و امنیت بدهند رنگ های سرد و گرم تحریکات مختلفی را در مخاطب ایجاد می‌کنند و در کنار سایر عناصر کارت تاثیر متفاوتی را به وجود می آورند لزومی ندارد در کارت ویزیت مدیرعامل یک شرکت دریایی که کاملاً رسمی است از رنگ های نشاط انگیز و قرمز روشن و زرد استفاده کنید اما بکارگیری این رنگ ها در کارت سیسمونی کودک یا مثلاً کارت ویزیت فست‌فود فروشی که باید تحرک و اشتهای بیننده را تحریک کند کاملا منطقی است . به همان اندازه که استفاده از رنگ صورتی و به اصطلاح ماتیکی در کارت یک آرایشگاه زنانه می تواند جذاب باشد برای یک شرکت صنعتی جلف و سبک است.

احساس رنگ ها :

مبحث رنگ‌ها در طراحی فصل بلندی است؛ اینکه چه رنگی چه احساسی را در ما ایجاد می کند جای بحث زیادی دارد که در این مقالک نمی گنجد اما چیزی که به عنوان اساس رنگ شناسی باید بدانیم و فوق العاده به کارمان می‌آید آن است که ما این احساس را از رنگ های غالب در طبیعت و اشیا به دست می آوریم این مقدمه و کلیاتی است که باید در مورد دانش رنگ شناسی بدانیم مثلاً می دانیم که رنگ سبز در طبیعت همراه با رویش ، زندگی و تازگی است چرا که ما همیشه آن را در درختان زنده یافته‌ایم پس اگر می‌خواهید طرحی بسازید که باید مفهوم رشد (مثل کارت ویزیت کانون پرورش فکری) یا حیات مجدد (مثل کلینیک ترک اعتیاد) را القا کند استفاده از رنگ سبز می تواند موثر باشد یا مثلا رنگ آبی را رنگی آرام بخش می دانیم که ایجادکننده حسی رمانتیک و عارفانه است ریشه این حس بزرگترین گستره‌ای است که ما آن را به رنگ آبی می شناسیم: آسمان

با دانستن این موضوع حتی اگر اشتباه کنید دست کم می دانید که در مورد احساس خودتان از یک رنگ به خطا نرفته اید و مثلا می گویید رنگ قهوه ای برای من نشانه تلخ کامی است چرا که این رنگ برای من رنگ قهوه تلخ و چوب درختان خشکیده است. امیدوارم توانسته باشم منظورم را به خوبی بیان کنم منظورم این است که رنگ ها برای ما تداعی کننده چیزی هستند و آن چیز ویژگی یا ویژگی های بارزی دارد که ما می‌توانیم از آن در انتقال پیام خود بهره ببریم.

همه چیز درباره کارت ویزیت (رنگ ها)

جالب است که بدانیم پیشینیان فارسی زبان ما رنگ را با همین منطق نامگذاری می‌کردند مثلاً طیف های رنگ آبی (به رنگ آب) را با نام‌های فیروزه ای (به رنگ فیروزه)، آسمانی (به رنگ آسمان)، نیلی (به رنگ نیل که تیره بوده)،و … نامگذاری می کردند برای فیروزه حرمت معنوی قائل بودند و همراه داشتن آن را (بیشتردر انگشتر) علاوه بر زیبایی ،مفید می دانستند این است که در فرهنگ ما آبی رنگی آسمانی است و وجهی مقدس دارد این رنگ احساس معنوی را در بیننده ایرانی زنده می‌کند او این رنگ را در کاشی‌های مساجد و فرش های آن دیده است و اگر بخواهید مثلاً کارت ویزیت موسسه خیریه را آماده سازید این رنگ می تواند طرح شما را به کمال نزدیک‌تر کند.

 بیرون از آنچه مطرح شد رنگ ها در مناسبت با عناصر طراحی دیگر به طور کلی میتوانند القا کننده مفاهیم زیر باشند:

رنگ های گرم:قرمز،نارنجی و زرد. این رنگ ها محرک ، پرحرارت و ناقل انرژی مثبت اند برای ایجاد حس اشتیاق،نشاط، شور و حرارت و انرژی از رنگ های گرم استفاده کنید.

قرمز:رنگ آتش و القا کننده حس اشتیاق و علاقه ، عشق ، عصبانیت و خطر است.

نارنجی :رنگ پاییز،انرژی بخش ، شادی آور ، و ایجاد گر حس سرزندگی و حیات.این رنگ نشان جابجایی ،تغییر و حرکت نیز هست.

زرد: رنگ طلوع خورشید. رنگی انرژی بخش و روشنگر است که  این صفات را تداعی میکند:شادی، امید، فریب و حیله

رنگ های سرد:سبز،آبی و ارغوانی. برای ایجاد حس آرامش و حرفه ای نشان دادن طرح از این رنگ ها استفاده کنید.

سبز: رنگ طبیعت.رنگ شروع دوباره و فراوانی، این رنگ مبین حس رشد،واقع بینی،سلامتی،امنیت و ثبات است اگر می خواهید محصولی را به طبیعی بودن معرفی  کنید از این رنگ استفاده کنید. رنگ سبز تیره را رنگ سلامتی می دانند.

آبی: رنگ آب و آسمان.رنگ آرامش، مسئولیت ، ملایمت و دلتنگی است. آبی روشن القا کننده حس نیرو بخشی ،شادی و دوستانه بودن است و آبی تیره حس قدرت ، اعتبار و پشتیبانی را ایجاد می کند.

ارغوانی : رنگ شب. خلاقیت ، تجمل و اشرافیت، ثروت و همچنین شادی را نشان می دهد.

رنگ های خنثی:مشکی،سفید،خاکستری و قهوه ای. مفهوم و احساس رنگ های خنثی بیشتر تحت تاثیر رنگ هایی است که در محیط اطراف آن ها قرار دارد این رنگ ها بیشتر در پس زمینه استفاده می شوند.

سیاه : قوی ترین رنگ خنثی است جنبه مثبت آن همراه با احساس قدرت،ظرافت ، زیبایی و رسمی بودن است و جنبه منفی آن همراه با حسی شیطانی و رازآلودگی معنا می شود.

خاکستری : رنگ دلتنگی ، افسردگی ، بد خلقی ، و محافظه کاری است با این وجود این رنگ بیشتر در طرح های رسمی به کار می رود .

سفید: رنگ فرشتگان و نوعروسان است و این حس ها را ایجاد می کند: خلوص، پاکیزگی، پاکدامنی،سلامتی و آغاز دوباره.

قهوه ای : رنگ زمین و چوب و سنگ.بیانگر حس اعتماد و استحکام است. این رنگ به راحتی در احاطه رنگ های اطراف خود بی اثر می شود.

قهوه ای سوخته :سنتی و محافظه کاری ، پرهزگاری ، خسته کننده و ملال آور

کرم : رنگی آرامش بخش که  ظرافت و زیبایی ، خلوص و پاکی را تداعی می کند.

موضوع دیگر که درباره رنگ ذکر آن الزامی است این است که اگر بر روی آنها چیزی را می نویسید لازم است که رنگ فونت به کار رفته با رنگ پس زمینه هم نوع و نزدیک به هم نباشد مثلا اگر بر روی زمینه مشکی می‌نویسید از نوشته سفید استفاده کنید اگر پس زمینه شما قرمز پررنگ است از فونت سفید و اگر کم رنگ است با مشکی پررنگ بنویسید. حدالمقدور سعی کنید بر روی رنگ های تیره از فونت های سفید و بر روی رنگ های روشن از فونت های مشکی و در پس

زمینه سفید از هر رنگی که دوست دارید برای نوشتن بهره بگیرید.

 رنگ های آبی و قهوه ای معمولاً تضمین چاپی ندارند یعنی همیشه آنطور که می خواهید در چاپ دیده نمی شوند.

برای ساختن رنگ طوسی کانال های رنگ را صفر کنید و طوسی را فقط با کم و زیاد کردن رنگ مشکی بسازید.

در ساختن پس زمینه مشکی هر چهار رنگ را در پنجره کانال های رنگ در اندازه ۱۰۰ قرار دهید تا مشکی شما بور و رنگ پریده به نظر نرسد.

همه چیز درباره کارت ویزیت (رنگ ها)

مطالعه بیشتر